DIARI AKU

BLOG INI HANYALAH CETUSAN RASA DAN PENGALAMA N SAYA DALAM MENJALANI HIDUP SETELAH DI DAPATI POSITIF HIV. IA JUGA BUKAN MEDAN BUAT SAYA MEMINTA SIMPATI DARI SESIAPA ATAU MANA-MANA PIHAK. SEMOGA IA MENJADI SALAH SATU WADAH UNTUK MEMBANTU SERBA SEDIKIT SESIAPA SAHAJA DI LUAR SANA MELALUI BLOG INI.

Wednesday, September 21, 2011

ROLLER COASTER



Assalamualaikum semua,

Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir Batin, harap tidak terlewat lagi walaupun dah masuk minggu ketiga Aidilfitri. Berpuasa sudah, beraya belum habis lagi sebab banyak lagi jemputan rumah terbuka bersusun untuk aku hadiri,Terima kasih juga aku nak ucapkan kepada mereka yang mengucapkan selamat Ramadhan dan menjengah blog aku ini.

Mmm ok lah, rasanya sudah dua bulan semenjak aku last post entry kat sini, lama sangat dah aku tidak buka blog ini, kenapa ek? Sebabnya adalah Roller Coaster . Kenapa Roller Coaster?

Rasanya semua orang tahu hidup kita ini bukan semuanya indah ada turun dan naik nya dalam hidup, macam kita naik roller coaster tuh sekejap naik, sekejap turun, sekejap mengiring ke kiri, sekejap mengring ke kanan, lepas itu terbalik pulak kepala kebawah kaki keatas dengan kelajuan entah berapa puluh atau ratus kilometer sejam, sambil kita tertawa, tetiba menjerit sebab takut dan kekadang ada yang sampai menangis sebab terlalu takut sampai tapak kaki dan tangan sejuk dan berpeluh-peluh dan paling nasib tidak baik ada kes pula sampai mati sebab sakit jantung sebab takut atau terkejut  dek penangan pergerakkan roller coaster yang laju itu.

Begitulah juga dengan aku, dalam mengharungi kehidupan sebagai pembawa HIV, aku sedaya mungkin menjalani hidup senormal mungkin maksudnya keluar berkerja  mencari rezeki, balik rumah sebagai bapa dan suami, bawa keluarga keluar bersiar-siar dan makan angin, senaman pergi gym, bercampur gaul dengan rakan-rakan,jiran-jiran dan ahli kariah di rumah..

Bagi aku HIV itu sudah cukup berat untuk aku hadapi dalam hidup dan rasanya tidak mampu lagi untuk aku hadapi pelbagai lagi dugaan yang datang..

Itu yang aku rasa tempoh hari, dalam menjalani hidup penuh motivasi dan semangat, ada masanya aku lemah juga, ada pasang surutnya, sekejap bersemangat sekejap kurang semangat.. ialah dalam semangat-semangat itu, jauh di sudut hati terpendam satu perkataan HIV, walaupun ia bukan hukuman mati buat pembawa, kadang-kadang aku tidak dapat mengelak untuk memikirkan hari esok untuk aku dan keluarga.

Beberapa hari sebelum Ramadhan tempoh hari, aku di duga dengan pelbagai dugaan di tempat kerja dan dugaan-dugaan lain yang datang serentak, menyebabkan emosi aku amat terganggu... tidak perlu lah aku ceritakan apa masaalahnya disini. tetapi pada ketika itu aku rasa memang amat tidak mampu menanggung segala-galanya pada satu waktu yang sama. Umpama sudah jatuh di timpa tangga...

Di burukkan lagi dengan perwatakan aku yang Sanguine.. Orang berkarektor Sanguine ini sangat terkesan dengan emosi, Jika Emosinya gembira, segala benda dalam dunia ini dia boleh capai, namun jika Emosinya terganggu, dia akan menarik turun segala semangat, menjadi moody, pemarah dan memendam rasa yang tidak lepas-lepas dan memakan diri, Menjejaskan banyak aspek kehidupan dari pergaulan dan kesihatan.

Jadinya bila Emosi aku terganggu di tambah pula dengan jiwa yang masih hijau, aku menjadi terlalu stress, aku dapat migrain, menjadi seorang pemarah, kadang-kadang aku tidak tahu dari mana datangnya api kemarahan itu, aku menjadi marah dan marah dan marah.. dan mula menyalahkan segala-galanya. Aku mula lupa bahawa Allah masih lagi menduga aku hambaNYA, setakat mana aku mampu menghadapi ujianNya.. 

Rasanya emosi aku memang terkesan sepanjang ramadhan lalu.. aku menjadi "denial", tidak mahu melihat sebarang artikel atau mendengar mengenai HIV.. aku shut down semua sistem yang menghala ke arah pendedahan HIV/AIDS.

Adakah ini masih lagi Pasca selepas diagnosed HIV? Yang aku sangka aku telah pun menerima keadaan aku sebagai pembawa HIV?  aku pun tidak tahu, sering isteri aku mendapat tempias akibat gejolak yang ada di dalam lubuk hati aku,aku menjadik sensitif pada butir kata yang isteri aku ucapkan... walau kadang dia juga tidak mampu menahan kerenah aku, tetapi dia tetap sabar dan tidak putus asa cuba memberi aku semangat kembali. Terima kasih sayang kerana pengorbanan mu, kadang-kadang perasaan marah dan kecewa itu datang secara tiba-tiba dan membuak-buak.

Kerana stress yang berpanjangan aku menjadi takut untuk pergi temu janji darah di hospital, kerana aku takut CD4 aku jatuh dan aku takut terpaksa memulakan ubat jika di nasihatkan doktor.

Begitulah gelora yang aku hadapi sepanjang dua bulan lalu, alhamdulillah selepas syawal emosi aku beransur-ansur stabil, aku dan isteri sedaya upaya merayakan Aidilfitri ini segembira mungkin bersama anak-anak.

Walaupun aku terlewat dua minggu untuk temu janji mengambil darah, namun tempoh hari selepas temu janji bersama doktor aku masih tidak perlu mengambil ubat lagi kerana CD4 aku meningkat naik 2 kali ganda semenjak aku di diagnose.Alhamdulillah.
Sebaliknya aku terpaksa memberi darah sekali lagi pada hari yang sama, kerana doktor dapati bacaan pada Liver/hati ada agak kurang memuaskan, dan aku tidak di galakkan untuk mengambil protein tambahan untuk rutin senaman aku di gym sehingga bacaannya kembali normal...

Pelajarannya yang boleh aku simpulkan adalah , memang kita manusia sentiasa tidak lepas dari melakukan kesilapan, memang itu sifatnya keturunan Adam ini, sentiasalah meminta kepadaNya dan sentiasa bersangka baik terhadap segala ujian yang diberikan, terdapat hikmah di sebalik semua yang aku hadapi ini. Jangan pernah berputus asa terhadap Rahmat dariNya. Dia Maha Berkuasa Atas Segala Sesuatu. Walaupun pada ketika dan saat yang kita fikir kita tidak mampu hadapi, namun masaalah dan dugaan tidak akan kekal selamanya. Ia akan pergi seperti angin lalu tanpa kita sedari.

Pandang terus kehadapan dan buat sesuatu yang bermakna untuk diri anda dan keluarga.

Buat Pembawa HIV seperti aku, dapatkanlah bimbingan dan sokongan dari mana-mana pusat yang mengendalikan kes seperti kita, atau sentiasa berhubung sesama kita supaya kita membina kekuatan dalaman sesama kita, kerana bagi aku, kita memang memerlukan sokongan yang berterusan. INGAT HIV BUKAN HUKUMAN MATI!
Kita punya pilihan untuk terus hidup seperti mereka yang lain.

Ok kita jumpa next entry ya. Jumpa lagi!

8 comments:

  1. kekeliruan yg dfahami.
    moga smakin tabah & terus tabah.
    saya redha dan sgt bsyukur dgn sgala yg dianugerahkanNya.

    ReplyDelete
  2. AHP,

    rasanya bukan keliru, saya tidak cukup terima lagi agaknya.. biasalah kenkadang tu terlayan perasaan juga. apa2 pun terima kasih sama2 lah kita terus dan semakin tabah. benar kata2 tuan.
    Redha dan bersyukur atas segala2nya.

    ReplyDelete
  3. Baru terbaca blog dealovas ini. Maaf mula saya agak prajudis sebab selepas menjawab email saudara saya langsung tidak menerima jawapan membuatkan saya terasa mcm ada tak kena. Maksud saya maybe saudara mengenali saya sebelum ini. Aduh , mcm2 saya terfikir. Harap jgn tersinggung dgn jiwa sensitif saya. Saudara faham bukan? Dgn perasaan yang turun naik ini disebabkan gelora jiwa pembawa HIV+
    Terima kasih kerana mengutus email kepada saya dan amat saya hergai , akhirnya saya dapat juga menjejak blog saudara dealovas.

    Salam kasih
    Fareez Fauzi

    ReplyDelete
  4. memang pesakit selalu bersyak wasangka yg bukan2, saya sampai sekarang tak bekerja mcm2 yg difikirkan, takut org tau dll, saya harap dpt berkenalan seseorang yg juga mengidap hiv dan mendapat bantuan pekerjaa melaluinya, maksud saya bila ada kawan senasib bekerja ditempat sama terasa lebih selesa...

    ReplyDelete
  5. Amat di fahami sahabat, harap sentiasa tabah dan perlu rasa selesa dan yakin pada diri sendiri di samping dapatkan khidmat sokongan selalu.

    ReplyDelete
  6. Mencari kasih,

    Hadapilah future dengan +ve, hanya anda yang mampu mengubah nasib anda. Insya Allah anda mampu, akak sentiada doakan untuk kamu.

    ReplyDelete
  7. MY NAME IS MARIAM BAURICE FROM SOUTH AFRICA...I SAW THIS COMMENT ON POSITIVE BLOGS AND I WILL LOVE TO TELL EVERY BODY HOW MY STATUS CHANGES TO NEGATIVE, AND AM NOW A LIVING WITNESS OF IT AND I THINK ITS A SHAME ON ME IF I DON'T SHARE THIS LOVELY STORY WITH OTHER PEOPLE INFeCTED WITH THIS DEADLY VIRUS...,HIV HAS BEEN ONGOING IN MY FAMILY... I LOST BOTH PARENTS TO HIV,. AND IT IS SO MUCH PAIN IVE NOT BEEN ABLE TO GET OVER.. AS WE ALL KNOW MEDICALLY THERE IS NO SOLUTION TO IT..AND MEDICATION IS VERY EXPENSIVE..SO SOMEONE INTRODUCED ME TO A NATIVE MEDICAL PRACTITIONER IN AFRICA..I HAD A JOB THERE TO EXECUTE SO I TOOK TIME TO CHECK OUT ON HIM.I SHOWED HIM ALL MY TESTS AND RESULTS.. I WAS ALREADY DIAGNOSED WITH HIV AND IT WAS ALREADY TAKING ITS TOWL ON ME.. I HAD SPENT THOUSANDS OF DOLLARS SO I DECIDED TO TRY HIM OUT...I WAS ON HIS DOSAGE FOR 6MONTHS. ALTHOUGH I DIDNT BELIEVE IN IT, I WAS JUST TRYING IT OUT OF FRUSTRATION... AND AFTER 2 WEEKS, I WENT FOR NEW TESTS... AND YOU WONT BELIEVE THAT 5 DIFFERENT DOCTORS CONFIRMED IT THAT AM NEGATIVE..IT WAS LIKE A DREAM,,I NEVER BELIEVE AIDS HAS CURE..AM NOW NEGATIVE,,AM A LIVING WITNESS..I DONT KNOW HOW TO THANK THIS MAN... I JUST WANT TO HELP OTHERS IN ANY WAY I CAN..HAVE JOINED MANY FORUMS AND HAVE POSTED THIS TESTIMONIES AND ALOT OF PEOPLE HAS MAIL AND CALLED THIS MAN ON PHONE AND AFTER 2 WEEKS THEY ALL CONFIRMED NEGATIVE..BBC NEWS TOOK IT LIVE AND EVERY.. HOPE HE HELPS YOU OUT.. EVERYBODY SAW IT AND ITS NOW OUT IN PAPERS AND MAGAZINES THAT THERE'S NATIVE CURE FOR HIV AND ALL WITH THE HELP OF THIS MAN,,HAVE TRIED MY OWN PARTS AND ALL LEFT WITH YOU,,IF YOU LIKE TAKE IT OR NOT..GOD KNOWS HAVE TRIED MY BEST.ABOUT 97 PEOPLE HAVE BEEN CONFIRMED NEGATIVE THROUGH ME..AND THEY SEND MAILS TO THANKS ME AFTER THEY HAVE BEEN CONFIRMED NEGATIVE,,THIS MAN IS REAL..DON'T MISS THIS CHANCE,,HIV IS A DEADLY VIRUS,,GET RID OF IT NOW..
    case there is anyone who has similar problem and still

    looking for a way out, and he those cast all kind of spell like ::
    Love Spells
    Luck, Money Spells
    Health, Well Being
    Protection, Healing
    Curses, Hex, Breakups
    NEW! Combo Spells
    High Priestess Spells
    Vampire Spells
    Authentic Voodoo Spells
    Custom, Other Spells
    Business spells
    Health/Healing spells
    Curse removal
    Job spells
    Healing from all kind of diseases
    Love binding
    Barrenness(need a child)
    Need love
    Lottery Spells
    Promotions
    Success
    Money rituals
    winning court case
    Divorce spells
    Low sperm count
    Infertility in women
    Breast enlargement/reduction
    Penis enlargement/reduction
    YOU CAN CONTACT HIM HERE AS (spirituallighthealing101@live.com or (518) 303-6207) if you need any question contact me via here as mariambaurice@gmail.com

    ReplyDelete