DIARI AKU

BLOG INI HANYALAH CETUSAN RASA DAN PENGALAMA N SAYA DALAM MENJALANI HIDUP SETELAH DI DAPATI POSITIF HIV. IA JUGA BUKAN MEDAN BUAT SAYA MEMINTA SIMPATI DARI SESIAPA ATAU MANA-MANA PIHAK. SEMOGA IA MENJADI SALAH SATU WADAH UNTUK MEMBANTU SERBA SEDIKIT SESIAPA SAHAJA DI LUAR SANA MELALUI BLOG INI.

Sunday, February 13, 2011

Menanti Hari...

Assalamualaikum semua,

perghh mencabar jugak untuk saya masuk kembali ke dalam blog, sebab saya tidak tahu bagaimana mencari detail blog saya... maklum lah tidak pernah berkecimpung dlm blogging ni..

anyway bagi saya blog ini merupakan diari buat saya, supaya saya bisa meluahkan apa yg terpendam di dalam hati sanubari ini....

Saya sedang menanti hari dan masa yang sesuai untuk saya memberitahu isteri saya akan status kesihatan saya.... bermacam perasaan timbul... takut , keliru dan berdosa silih berganti.....

Takut dia tidak boleh menerima keadaan suaminya, dan takut dia juga di jangkiti.. Nauzubillah Ya Allah jauhkan lah musibah ini dari isteri dan anak2 ku... sesungguhnya engkau maha berkuasa atas segalanya jika engkau kehendakinya...

Keliru bagaimana hendak menyusun ayat yang berhemah agar dia boleh menerima keadaan sebenar...
Rasa berdosa terhadapnya kerana curang terhadapnya selama ini.......

Ya Allah beri lah aku sekeluarga kesudahan yang baik bagi kami sekeluarga dan jauhkan lah kesudahan yang buruk buat kami.....

Hari ini saya menghabiskan masa di rumah, sebab cuti sabtu... tiap kali saya cuba berkeadaan senormal mungkin di hadapan anak2 dan isteri...
Di dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu betapa sayu nya melihat wajah anak2 dan isteri..
biarlah saya namakan anak sulung perempuan saya hanya sebagai along, dan adik2 lelakinya saya namakan angah, achik dan ucu...
along baru darjah 4, angah darjah 3, achik prasekolah usia 5 tahun dan ucu baru menginjak 2tahun bulan lepas...

Saya sering mengusap kepala anak2 dengan penuh kasih sayang, sayu apa yang telah terjadi serta mengharap yang terbaik buat semua....

Buat isteriku, abang memohon ampun atas apa yang telah terjadi..... bukan selama ini saya tidak sayangkan isteri... cuma saya cepat baran apabila sering sangsi terhadap tanggungjawab saya serta kasih sayang saya selama ini....akhirnya saya mengikut kata hati yang berkata alang-alang aku tak buat di tuduh selalu , biar aku buat betul2...... akhirnya ia menjerat diri.... betullah kata pepatah melayu.... ikut hati kita mati, ikut nafsu kita lesu....
Tiap kali melihat mereka saya berdoa agar saya dapat melihat mereka membesar dan dewasa serta sihat... tidak dapat saya bayangkan sekiranya saya tiada lagi ketika mereka amat memerlukan abah dan ibunya...

Saya cuba menanam semangat postif semahunya didalam diri dan seoptimis mungkin bahawa saya masih boleh hidup 10,20 dan 30 tahun lagi.... begitulah kata doktor saya tempoh hari.. dengan perubatan moden sekarang tidak mustahil ia berlaku.. insyaallah

Setiap hari saya tidak putus2 berdoa selepas solat agar Allah menyembuhkan saya dan menjauhi musibah ini dari keluarga saya... kerana saya percaya Allah itu maha penyayang lagi maha berkuasa terhadap hambanya... tiada sesuatu yang mustahil dengan izin dariNya.. Insyaallah.

Saya telah redha atas apa yang berlaku kepada saya ini, adalah ujian Allah kepada hambaNya.... Sesungguhnya dia lebih mengetahui atas sesuatu segalaNya... Ada hikmahnya...dan saya rasa saya telah menemui hikmah di sebalik penyakit ini...

Saya lebih menghargai masa, lebih bekerja keras untuk ekonomi keluarga, melebihkan masa untuk anak2 dan isteri, dapat solat berjemaah bersama, tiada lagi pertengkaran bersama isteri......sehingga dia pernah berkata yang saya kini telah berubah dari kelakuan yang lalu, yang panas baran, yang tidak bersolat ....dan yang paling penting dapat mendekatkan diri lagi dengan DIA.. Allah Taala yang bijaksana menyusun alam ini serta kejadiannya...

jika hanya dengan penyakit ini sahajalah yang dapat menghapus dosa2 saya selama ini dan dapat mendekatkan diri dan mengenal Allah dan mengembalikan saya ke jalan yang DIA redhai... maka saya redha.. Allah itu maha Pengampun Lagi maha penyayang dan dia sesekali tidak zalim sifatnya...
Sentiasa bersangka baik kepadaNya dan setiap ujian yang diberikan... sesungguhnya Allah akan bertindak mengikut apa yang disangka(kata hati) hambaNya, jika baik maka baiklah yang kita dapat..jika buruk maka buruk lah yang di makbulkan.. wallahualam...

Ya Allah permudahkan lah buat hamba mu ini menghadapi ujian mu yang maha hebat ini... insyaallah saya akan memberitahu isteri saya perkara sebenar pada malam sabtu depan selepas saya pulang dari belajar agama.. Hanya kepadaMu ku berserah Hidup dan matiku Ya Allah Ya rab...

Jam sudah menunjukkan jam 3pagi sekarang... baiklah saya berundur dulu.. sebarang komen dialu-alukan buat anda semua..

sekian

wassalam

Mencarikasih

No comments:

Post a Comment