DIARI AKU

BLOG INI HANYALAH CETUSAN RASA DAN PENGALAMA N SAYA DALAM MENJALANI HIDUP SETELAH DI DAPATI POSITIF HIV. IA JUGA BUKAN MEDAN BUAT SAYA MEMINTA SIMPATI DARI SESIAPA ATAU MANA-MANA PIHAK. SEMOGA IA MENJADI SALAH SATU WADAH UNTUK MEMBANTU SERBA SEDIKIT SESIAPA SAHAJA DI LUAR SANA MELALUI BLOG INI.

Monday, June 6, 2011

TOLONG SAYA!!

Salam semua,

Di sini saya benar-benar mengharapkan tips-tips ,bahagimana harus saya membuka bicara mengenai status saya kepada isteri saya...

Telah berbulan-bulan sejak penghujung Oktober 2010 sy diagnosed, saya hilang kata2 tiap kali saya ingin berterus terang kepada isteri saya... bantulah saya...

Untuk pengetahuan, pada ketika ini alhamdulillah saya telah pun dapat menerima keadaan diri saya, cumanya sy tidak sanggup untuk menghancurkan hati isteri dengan berita ini.. walaupun saya tahu itu adalah tanggungjawab saya untuk memberitahu hal sebenar kepadanya.

Di sebabkan saya masih lagi merahsiakan status , saya seringkali mengelakkan diri dari melakukan hubungan kelamin sejak awal tahun ini dan kali terakhir kami melakukannya isteri berasa pelik kerana tiba2 saya berkeras menggunakan kondom dgn alasan tidak mahu menambah  zuriat lagi buat masa ini , dan ia amat menyiksakan kedua belah pihak....

Soalannya perlukah saya menceritakan hal sebenar dari mana saya dapat virus ini?
atau saya hanya beritahu telah di jangkiti tanpa tahu dari mana .. (yang sy pasti sy akan terus berasa berdosa terhadap isteri kerana tidak berterus terang dgn ikhlas).Matlamat sya adalah untuk memberitahu status saya dan kemudian membawa dia berjumpa doktor untuk ujian darah.

Saya benar2 berharap ada yang dapat memberi pendapat buat saya .

wasalam


Terima kasih
@mencari kasih

20 comments:

  1. assalamualaikum,
    alhamdulillah segalanya telah terjawab. kita doakan isteri sahabat bebas daripada virus ini tetapi apa2pun bersedialah mental & fizikal.
    jgn risau, Allah maha adil & maha mengetahui...

    ReplyDelete
  2. walaikumussalam AHP,

    Terima kasih blog tuan telah byk membantu dan memberi saya semangat utk berterus terang dan alhamdulillah, Allah itu maha berkuasa, sangkaan saya meleset sama sekali saya fikirkan saya akan di marah dan di persalahkan... tetapi Allah sememangnya telah mengurniakan saya seorang Isteri yang solehah yang sanggup memaafkan saya dan sebaliknya dia menasihatkan saya supaya sentiasa kuat dan bersabar dalam ujian Allah ini...

    Sungguh mulia insan yg di kurniakan Allah kepada saya ini yg selama ini sy sering nampak diri saya sahaja yg benar...

    Sekarang adalah frasa untuk saya mententeramkan dia sebaik mungkin dan menyakin kan bahawa HIV bukanlah hukuman mati bagi seseorang... sebaliknya adalah Traffic light utk kita muhasabah diri, dan kembali ke jalan yg di redhai.. dan mencari erti sebenar tujuan kita di lahirkan ke dunia yg fana ini...

    Perjalanan masih jauh... bagi saya HIV adalah tanda kasih dan sayangnya Allah kepada saya dan keluarga.. Dia Maha Mengetahui di atas segala sesuatu , dan Dia jugalah Maha Berkuasa di Atas segalanya....

    terima kasih AHP, sedikit sebanyak anda telah menjadikan contoh utk mereka yg senasib supaya sentiasa tabah dlm menghadapi ujian dan kasih sayang Allah ini.

    @Mencari Kasih

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum sahabat,
    ya, itulah antara kehebatan seorang wanita tetapi walau bagaimanapun beliau mmg sgt2 perlukan sokongan sahabat menerima realiti baru dlm hidup beliau.

    berikan beliau sedikit masa utk memahami situasi dan guide elok2 supaya ketakutan akibat lebihan maklumat tidak 'memakan diri' beliau.

    minta beliau bertanya apa sahaja maklumat dan meluahkan kebimbingan kepada kaunselor nanti.

    semoga segala2nya berjalan lancar.

    ReplyDelete
  4. waalaikumussalam sahabat AHP,

    Terima kasih lagi atas nasihat tuan, insya-Allah sy akan sentiasa ada di sisinya dgn segala sokongan dan memberi dia masa yang secukupnya utk dia bnar2 menerima realiti ini.

    Walaupun td kami baru berjumpa kaunselor di HSB , dan dia kelihatan ok.. tapi saya amat faham perasaannya ketika ini...

    Bagaimana sy memerlukan masa ketika pertama kali tahu mengenai hal ini, begitu juga dia...

    Insya-Allah sy akan sematkan rapi2 pesanan tuan dan rakan2 yg memberi nasihat di dlm blog2...

    Doakan semoga keputusan darah minggu depan adalah negatif...
    Hanya doa yg dapat sy panjatkan kepada Allah agar melindungi insan2 yg sy sayangi ini...

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum,
    jenjalan ziarah sahabat.
    semoga terus tabah dan sama2 mencari keredhaan Allah.
    semoga keputusan ujian hiv isteri sahabat negatif.
    apa2pun jgn mengalah. kita mesti kuat.

    ReplyDelete
  6. waalaikumussalam sahabatku yg ku kagumi AHP,

    terima kasih menjenguk hamba di blog ini...
    Alhamdulillah keputusan negatif.. counselor cakap kalau nak di ikutkan the "last ctc" wth wife was almost 6 mths so consider as clean... how ever untuk lebih cfrm akan di ambil sekali lagi to double confirm this month..

    InsyaAllah kami terus berjuang.. Menyerah bukan di saat ini dan bukan jawapannya.. Usaha dan Selebihnya kita serahkan kepadaNya...

    terima kasih AHP

    ReplyDelete
  7. hiv bukan punca aids. punca aids adalah AZT ubat yg penghidap hiv ambil tu... virus2 hiv tak memudaratkan kalau korang tak lawan dorang dgn ubat yg korang ambik pendek kata virus baru retroviral(kalau tak silap aku) hanya akan terbit bila ubat penentang hiv diambil. lagi satu takde bukti scientific(yakni documented research) pernah diterbitkan melalui kajian sahih scientist yg menyatakan hiv membawa kepada aids.

    bukti kat cenel ni ada banyak interview bersama para doktor dari pelbagai bidang. tengok setiap video dari url berikut dengan tenang dan fahami betul2:
    http://www.youtube.com/user/houseofnumbers/

    yg benar,
    Hamba Allah Hiv Negative
    0142994662

    ReplyDelete
  8. mungkin satu hari nanti aku akan daftar blog utk bagi kesedaran yg hiv tidak membahayakan sebenarnya... selama ini dunia ditipu oleh pharmaceutical corporation demi keuntungan semata2 bila ramai org sakit syarikat dadah dapat buat duit jadi kaya raya mereka nampak peluang bisnes melalui gimik HIV syarikat dadah takleh buat duit bila semuanye sihat wal-afiat. memang susah bila para saintis, UNITED NATION(atau dlm bahasa melayunya dipanggil P.B.B.) dan jabatan kesihatan dunia W.H.O. menjadi barua golongan elite.

    ya mungking video house of numbers tu teramat panjang. kat sini ada video pendek yg sangat berbaloi utk ditonton tapi malangnya video tanpa subtitle tak semua golongan org melayu paham. kat dalam video ni bukan calang2 orang semuanya org bijak pandai yg protest bahawa hiv tak memudaratkan.

    video hujah Doctor David Rasnick (degree PhD) dalam wawancara bersama Doctor Len Saputo (degree MD):
    http://www.youtube.com/watch?v=jw_PJPqVk0o

    video Dr Robert Willner menyuntik darah penghidap hiv kedalam badannya sendiri secara live memalui rancangan stesen TV EUROPE utk membuktikan pada dunia bahawa hiv tidak berbahaya tapi malangnya video dramatik itu tidak pernah ditayangkan di USA kerana disensor.

    http://www.youtube.com/watch?v=r8JY9_dER3Q


    mungkin org kata aku gila tapi baik tengok kesemua video tersebut sampai habis dan renungkan. ada persoalan korang kemukakan pada facebook group yg mengkritik HIV secara international dorang lebih arif dengan info2 biology serta bukti2 scientific berbanding aku. group2 tersebut boleh dicari dalam facebook.

    yg benar,
    Hamba Allah HIV Negative
    014-2994662

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam anonymous

      terima kasih sangat2 mengalu2kan maklum balas seperti ini juga...

      dan memang agak memeranjatkan penemuan seperti ini, saya akui saya masih terlalu banyak ketinggalan tentang perkembangan pasal HIV ini, dan buat masa ini saya hanya sempat melihat satu link sahaja yang tuan sertakan, insyaAllah saya akan melihat kesemuanya , perlu sedikit masa yang sesuai selepas ahli keluarga dah tidur agar segala konsentrasi dapat d fokuskan kerana kebanyyakkan video yang ada agak panjang dan mengambil masa...

      Pandangan tuan sangat berbeza dan amat menarik, saya akan kongsikan pendapat tuan melalui entri saya seterusnya agar terdapat pelbagai variasi dalam pencarian, pemahaman dan pendapat mengenai HIV.

      terima kasih dan harap sentiasa jua berhubung.

      wasalam

      Delete
  9. Situasi saudara sama seperti saya... cuma bezanyer penyakit kita berbeza apa pun penyakit kita penyakit berjangkit dan berbahya kepada org lain.... semoga saudara dapat membantu saya juga menjadi kuat.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Waqar,

      insyaAllah, paling penying apa pun penyakit kita pertama sekali apa yang kita mesti buat adalah kena terima situasi keadaan kesihatan kita itu , iatu harus redha dahulu....
      Terimalah ia sebagai ketentuan yang Allah beri sebagai ujian buat kita kerana Allah masih sayangkan kita sebab itu di beri ujian sedemikian rupa.

      bayang sekiranya Dia melimpahikan kita dengan kesenangan sahaja dan kemewahan tanpa rasa sedikit pun kepayahan... Mampukah kita rasa bahawa sebenarnya diri kita ini hanya hamba yang hina dan kerdil yang tidak mempunyai sebarang kuasa? Mungkin kita akan terus hanyut dalam kesenangan lena dalam maksiat jauh dari rahmatNya... nauzubilah.....

      Seterusnya dapatkan lah info yang sah mengenai penyakit anda , contoh penjagaan diri, pengambilan ubat , rawatan susulan dan sebagainya.. Dan yang paling penting sentiasalah berhubung dengan mereka yang sama2 berjuang dgn situasi anda sebagai motivasi diri dan moral support.

      Saya doakan waqar sentiasa tabah dalam mengharungi kasih sayangNya.

      Ceria selalu k

      Delete
  10. Saya baru tau saya ada hiv pada 141212
    Ianya bermula bila selepas operation.appendix & sakit usus perut then saya mengalami demam batuk cirit.birit.susut berat badan ulset mulut & bibir
    bila pi hospital doktor suruh.buat ujian hiv kantoi !+ve
    masih lg keliru xdpt terima kenyataan menangis
    Pi hospital appointment nexy yeat.jan 2013
    Ada kwn suggest ambil ubat dr 4life transfer factor .blok hpa & blog penawarhiv tuanmohd blogspot
    kwn2 pernah.cuba
    Saya masih keliru & terumbang ambing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Sy suggest awk ambik 4life. Sy hiv+ since 2004. Supplement TRANSFER FACTOR 4LIFE tulah jadi teman sy. Bila sy mkn dos tinggi...CD4 sy cecah 1000++. Ambik dos rendah...maintain 800++.

      Apa pun...kena cool sbb bila stress...ia bertambah teruk. Sakit ni bermain dgn sistem imun kita. Kita ok...imun ok. Kita down...dia pun down.

      Try buka website 4life...& bc testimonial.

      T_83

      Delete
  11. salam,
    saya pun baru tahu saya dah disahkan hiv +ve pada hari jumaat lepas
    before that, hairan lah saya dapat terkena gonorrhea , lepas itu bgtau dia check ujian saya dah kantoi,,
    saya baru umur 20 tahun ni.. menyesal saya salah pilih jalan sesat tu, saya tertanya kenapa saya boleh dijangakit hiv +ve :(

    btw, anonymous.. kawan2 awak pernah cuba tapi dapat kesan tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam hairul...

      Sy dah cuba transfer factor. Dos tinggi try...dos rendah pun try mcm yg sy cerita di atas.

      Hairul try baca info2 dlm website 4life. Hope dpt membantu.

      Wassalam.

      T_83

      Delete
  12. boleh tak share apakah tanda2 yang sering dialami apabila terkena jangkitan virus ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi. beberapa tanda yg diketahui ialah berat badan menurun dan susah hendak sembuh daripada suatu pykt etc selsema, demam. klu sembuh pn demam atau selsema tu akan dtg kembali.

      Delete
  13. Salam.maaf mencelah. salah satu ikhtiar melawan virus atau pykt ialah dengan mengambil pemakanan yg sihat & bersenam. salah satunya dgn mengambil virgin coconut oil

    http://malaysiafoodinformation.blogspot.com/2014/09/tropika-virgin-coconut-oil.html

    ReplyDelete
  14. salam saya zarul pengedar 4life. kalau nak ubat boleh pm saya 0192524728

    ReplyDelete
  15. salam saya zarul pengedar 4life. kalau nak ubat boleh pm saya 0192524728

    ReplyDelete